نگاهی نو به مشمشه، سلاح کهن بیولوژیک
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 10:4

نویسندگان: حسام‌الدین اکبرین، علیرضا باهنر، آراسب دباغ‌مقدم، زهرا بلوکی، سيدجواد حسيني‌شكوه

سابقه و هدف: تلف شدن دو قلاده ببر وارداتی از کشور روسیه به ایران در حوالی زمستان 1389 در باغ وحش ارم تهران، بحث‌های فراوانی را درباره مشمشه، این زئونوز قدیمی گشود. علت مرگ این ببرها را مشمشه اعلام کردند و به دنبال آن شیرهای باغ وحش ارم تهران به دلیل احتمال آلودگی به مشمشه معدوم شدند. منشأ آلودگی، مصرف گوشت الاغ‌های وارداتی از عراق و قطر توسط گوشتخواران اعلام شد. گزارشی از ابتلا دو توله شیر به مشمشه در تیرماه 1390 منتشر شد که نه تکذیب و نه تأیید گردید. مشمشه، یکی از سلاحهای کهن بیولوژیک است که در گروه B  طبقه‌بندی می‌شود. بیوتروریسم، به‌صورت رهاسازی عمدی عوامل بیولوژیک یا سموم، به‌منظور آسیب‌رساندن یا از بین بردن انسان‌ها، حیوانات یا گیاهان که در نهایت منجر به ایجاد ترس در دولت یا جمعیت غیرنظامی برای دستیابی به موفقیت‌های سیاسی یا اجتماعی بیشتر می‌شود؛ تعریف شده است. در جنگ جهاني اوّل، ارتش آلمان به آلوده كردن علوفه دام‌هایی كه براي متفقين ارسال مي‌شده است پرداخته، گوسفنداني را كه از روماني به روسيه ارسال مي‌شده‌اند با باسيل آنتراكس و بورخولدريا مالئي(عامل مشمشه)، آلوده کرده است و دست به آلوده كردن 4500 رأس قاطر متعلق به سواره نظام فرانسه با بورخولدريا مالئي زده است. ژاپن در سال‌هاي 1945-1932 در شهر مَنچوري چين، اهداف مرتبط با جنگ‌هاي بيولوژيك خود را در زندانيان اين شهر به آزمون مي‌گذارد و زندانيان را پس از آلوده كردن به باسيل آنتراكس، مننگوكوك، شيگلا، بورخولدريا مالئي، سالمونلا، ويبريو كلرا، يرسينيا پستيس، ويروس آبله و ساير عوامل عفونت‌زا مورد مطالعه قرار داده، تعدادي از شهرهاي كشور چين را مورد حملات بيولوژيك قرار مي‌دهد. اغلب كشورهاي صنعتي جهان و در رأس آن‌ها روسيه، آمريكا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و كانادا انواع سلاح‌هاي بيولوژيك را توليد و بعضاً نیز مورد استفاده نيز قرار داده‌اند. هدف از نگارش این مقاله، مروری همه جانبه و سیستماتیک بر جنبه های نظامی مشمشه به عنوان یکی از سلاح های بیولوژیک بالقوه است.

مواد و روش‌ها: اين مقاله يک مطالعه مروري مي‌باشد که پس از جستجو در بانک‌هاي ISI، Scopus، Medline و Embase و سايت‌هاي OIE، CDC و WHO تهيه شده و اطلاعات تا لحظه چاپ به روز شده است. از پایگاه اطلاع‌رسانی جهاد دانشگاهی(SID) و  MAGIRAN نیز استفاده‌های فراوان شده است. جستجوی کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری گزارشات از کتب قدیمی و کتب خلاصه مقالات کنگره‌ها نیز انجام شد. سعی شده است تمامی مقالات و خلاصه مقالات معتبر خارجی و داخلی مرتبط مرور شود.

بحث و نتیجه‌گیری: از آن‌جا كه در بسياري از همه‌گيري‌هاي بيماري‌هاي عفوني و به‌ويژه همه‌گيري‌هاي با منبع مشترك و اپيدمي‌هاي ناشي از بيوتروريسم، ممكن است در ساعات و روزهاي اول بروز بيماري، همه نيروها و امكانات صرف اقدامات تشخيصي و درماني شود و ترس و اضطراب موجود مانع از مديريت صحيح بحران شود و در نتيجه فعاليت‌هاي علمي - پژوهشي لازم و مبتني بر اصول بهدرستي صورت نپذيرد، لذا شناخت شرايط و آمادگي براي مقابله با چنين پيشامدهايي امري ضروري و اجتناب ناپذير به نظر مي‌رسد. در چنين شرايطي همكاري نزديك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان دامپزشكي كشور، سازمان‌های نظام پزشكي و دامپزشكي، نيروهاي نظامی و امنیتی، به رفع هر چه سريع‌تر معضل كمك شاياني خواهد كرد.

کلمات کلیدی: مشمشه، سلاح بیولوژیک، ایران، زئونوز، بورخولدریا مالئی

دریافت مقاله کامل

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات علمی اعضا، ،
:: برچسب‌ها: مشمشه, سلاح بیولوژیک, ایران, زئونوز, بورخولدریا مالئی,